Szentcsalád-járás
Az adventi időszak jellegzetes hagyományai közé tartozik a →szálláskeresés is. A szálláskeresésegy karácsonyi játék,
mely a Betlehembe érkező, és ott hajlékot kereső József és a gyermekét
váró Mária fáradozását eleveníti föl. Gyökerei a Szentírásra mennek
vissza. Változatai a →szentcsalád-járás, szentcsaládkilenced, és a →betlehemezés.
A szentcsalád-járás, szentcsaládkilenced: a karácsonyi ünnep előtt kilenc napon át ismétlődő →szálláskeresés. A 20. sz. elején született, egyrészt a Maria gravidatos késő
barokk ünnepéből (Expectatio partus B. Marie Virginis: dec. 18.),
másrészt a középkori karácsonyi játékokból. A hívek minden nap más
házhoz visznek egy a Szent Családot ábrázoló képet, és e képnél imákat
mondanak, s kisebb szertartásokat mutatnak be. A népszokás arról a →bibliai eseményről emlékezik meg, amikor a gyermekét váró Szűz Mária és →Szent József →Betlehembe érvén szállást kerestek maguknak.
A szálláskereső Szt Család tiszteletére 9 család
összeáll, hogy december 15-től karácsony estéig naponta felváltva a Szt
Családnak, illetve a Szt Családot ábrázoló képnek szállást adjanak. A
képet a rendező énekesasszony vagy maga hinti meg szenteltvízzel, vagy a
pap áldja meg. A soros családban már kész a házioltár égő mécsessel
vagy gyertyával, ahol rendesen a többi családok is összegyülekeznek,
amikor esti Úrangyalára harangoznak. Amikor a szentkép az új családhoz
érkezik, letérdel a házinép, miközben megfelelő szövegezésű imádságokat
mondanak. A képet a házioltárra helyezik, meggyújtják előtte a mécsest,
amely mindaddig ott ég, amíg a képet másik családhoz nem viszik. A
szentkép előtt rendesen ájtatosságot is szoktak végezni: a lorettói
litániát, Szt József vagy Jézus Szíve litániáját, majd felajánlják az
egész családot a Szt Család oltalmába. Közben természetesen énekelni is
szoktak megfelelő énekeket. A házbeliek napközben is föl-fölkeresik a
képet, hogy rövid fohászkodással üdvözöljék. Ilyenkor rendszerint valami
szegény gyermekes családot meg is szoktak ajándékozni, mintha a Szt
Családnak adnák. A kilencnapos ájtatosság után a kép vagy a templomba,
vagy valami jámbor lélekhez kerül, aki jövő adventig vigyáz rá.
A helyi változatok közül figyelemre méltó Tordas szlovákból
magyarosodott falué: a Szt Család képét megszenteltetik, a 9
fölkeresendő család tagjai gyónással és áldozással készülnek a
fogadtatásra. - Csíkdelne (Delnia) helyi hagyománya szerint
legények hordozzák a Szt Család képét. Ez még nyilvánvalóan a férfiak
ősi liturgikus elsőbbségének fejleménye, még ebben a jellegzetesen
asszonyi szokásban is. Egyes szabolcsi görög katolikus falukban a →lucabúzához
hasonlóan sarjaztatott zöldbúzával rakják körül a szálláskereső képet. -
A szálláskeresés, a betlehemes játék sajátos kései, biedermeier
változata a székesfehérvári bölcsőcske. - Nagyszombat környékéről szlovák változatait ismerjük.
Lehetséges, hogy a szálláskeresést a felnőtt
hívek ünnepi készülete, igénye tette általánossá a legtöbb helyen már
elprofanizálódott, komolytalanná vált →betlehemezés helyett.
A szokás Szlovéniában is él: a család itt is ünnepélyesen várja Mária
szobrát. Hasonlóképpen virágzik Ószerbia, Macedónia pravoszláv tájain,
de sajátos módon É-Szerbiában és Boszniában nem. - A macedóniai Velez
városában egy Mária-ikont, amelyet gostinka, vagyis vendég
néven emlegetnek, hordoznak házról házra, házasság előtt a vőlegény
hajlékába. Hasonló szokás él, de nem az adventi időszakhoz kötve, más
szerb és macedón vidékeken is: házasság előtt, betegség idején házhoz
viszik valamelyik tp. csodatevő hírben álló Mária-ikonját, de olykor a
szentekét is. Más helyeken az ikon házról házra jár. Fogadására a család
kimeszeli, kitakarítja a házat, előző napon böjtöt tart.
A szálláskeresés karácsony utáni megfelelője, a „bölcsőcske”
a Szt Család látogatása házaknál: Mária kis bölcsőben viszi Gyermekét,
akinek ének és imádság után apró ajándékokat adnak a vendéglátók.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.